25 серпня 2023 року Міністерство освіти і науки України провело серпневу конференцію для освітян. Захід об’єднав фахівців із різних галузей освіти, зокрема педагогів, державних лідерів, міжнародних партнерів, представників громадських організацій та молоді.
До роботи конференції долучилась Ірина Цимбал, директор Луганського ОІППО, кандидат педагогічних наук, доцент.
Учасники обговорили стратегічні напрями розвитку у сфері сучасної дошкільної та шкільної освіти, зокрема потенціал Нової української школи й коледжів майбутнього, вплив диджиталізації і штучного інтелекту на освітній процес, а також психічне й емоційне здоров’я вихователів.
Відкриваючи серпневу конференцію, Михайло Федоров, віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій – міністр цифрової трансформації, та Оксен Лісовий, міністр освіти і науки України, репрезентували бачення майбутнього освіти, а також обговорили виклики нового навчального року та їхні рішення.
«Українець успішний тоді, коли вільний, а система освіти ефективна тоді, коли в центрі уваги – людина. Сьогодні презентуємо бачення розвитку української освіти. Серед головних цінностей – свобода, самореалізація, розвиток. Водночас маємо враховувати особливості сьогодення, тому МОН однозначно має стати частиною стратегії оборони. Освіта готує людину до завтрашнього дня, тож уже сьогодні маємо формувати свідомих громадян і майбутніх розробників технорішень для нашої перемоги», – зазначив Оксен Лісовий.
Міністр зауважив, що для реалізації вищезазначеного бачення МОН уже формує Національну стратегію освіти і науки, в обговоренні якої взяли участь понад 1700 експертів з освітньої сфери.
Говорячи про нову систему освіти, у якій кожен матиме можливість стати тим, ким прагне, Михайло Федоров запропонував головні напрями змін: «Освітній менеджмент – керівник закладу освіти має бути проактивним управлінцем. Переосмислення професії педагога – створити умови для професійного розвитку, навчання, самореалізації вчителів та забезпечити гідну оплату праці. Сучасний освітній простір, – щоб діти могли розвиватися та мати місця для комунікації та навчання. Зміст і сенси освіти – зміни освітніх програм, форматів навчання та викладання».
Голова Представництва ЮНІСЕФ в Україні Мурат Шахін наголосив на добробуті як запоруці освіти: «Освіта має вирішальне значення для добробуту та розвитку дітей. Поновлення роботи шкіл та початок нового навчального року створюють виняткову можливість забезпечити дітей доступом до безпечного та підтримуючого навчального середовища. Для дітей важливо мати можливість навчатися у стінах школи, взаємодіяти зі своїми однолітками та отримувати підтримку від учителів. Світовий досвід підтверджує, що психосоціальне здоров’я та добробут учнів впливає на успіхи у навчанні та розвиток дітей».
На конференції особливу увагу приділили темі інклюзивної освіти. Так, репрезентували Національну стратегію розвитку інклюзивного навчання, яка допоможе дітям приймати особливості інших, розкривати свою індивідуальність та розвиватись у комфортному, безпечному, безбар’єрному, інклюзивному освітньому середовищі.
Під час підготовки матеріалу використані дані із сайту Міністерства освіти і науки України