Флешбек «Освіта в умовах війни»

22 серпня 2024 року представники органів місцевого самоврядування, керівники й фахівці органів управління у сфері освіти, керівники закладів загальної середньої освіти Луганської області взяли участь в онлайн-зустрічі «Освіта в умовах війни».

Захід  у форматі флешбеку провів відділ моніторингу, сертифікації та контролю у Луганській області Східного міжрегіонального управління Державної служби якості освіти. Флешбек став одним із заходів щодо забезпечення якості освіти, які проводяться для педагогічних працівників Луганщини в межах освітньої платформи «Серпневі настанови –  2024».  До нього долучились 67 осіб.   

Були представлені результати двох загальнодержавних моніторингових досліджень, які відбулись у 2023/2024 н. р. за участі колективів ЗЗСО Луганщини. Результати моніторингів були показані порівняно з отриманими загальнодержавними  результатами та результатами на Сході України, а також порівняно з результатами, отриманими у 2022/2023 н. р.

Дослідження щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі в ЗЗСО Луганської області у 2023/2024 н. р.  виявило такі позитивні зміни та тенденції:

  • переважна більшість учителів закладів освіти Луганської області під час навчальних занять та під час перерв спілкуються виключно українською мовою;
  • більшість педагогів Луганщини продовжують спілкування виключно або переважно державною мовою з учнями / ученицями та батьками за межами закладу освіти;
  • збільшилась частка вчителів Луганської області, які зауважують, що їхні учні / учениці спілкуються виключно українською мовою;
  • спостерігається позитивна тенденція щодо збільшення частки старшокласників, які користуються українською мовою в усіх сферах життя;
  • більшість старшокласників з Луганської області висловили бажання додатково вивчати або покращувати свої знання з української мови.

Водночас деякі результати дослідження потребують особливої уваги:

  • спостерігається зменшення використання вчителями під час роботи українськомовних навчальних матеріалів;
  • лише п’ята частина старшокласників з Луганської області краще сприймають українськомовний контент в інтернеті;
  • найбільший негативний вплив на використання української мови учнями / ученицями має мова спілкування вдома.

З повними результатами моніторингу можна ознайомитися за посиланням...

Під час дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни в Луганській області у 2023/2024 н. р. всі  керівники закладів освіти області зазначили, що педагогічних працівників достатньо для забезпечення якісного освітнього процесу й викладання всіх предметів вчителями-предметниками, хоча в педагогічних колективах відбуваються значні зміни з різних причин.

Більшість батьків учнів / учениць закладів освіти Луганської області загалом позитивно оцінюють зміни в успішності своїх дітей.

Більшість керівників та педагогів запевняють, що долають утрати в навчальному часі та надають допомогу й підтримку дітям, у яких виникали труднощі під час навчання. У Луганській області найчастіше це відбувалося через проведення індивідуальних та групових консультацій. Водночас деякі учні зазначили, що не отримали такої допомоги.

Якщо в країні загалом педагоги в містах / селах головним викликом вважають зниження мотивації до навчання, то більшість учителів закладів освіти Луганської області на перше місце поставили відсутність «живого спілкування» між ними та учнями / ученицями й тільки на друге місце – зниження мотивації до навчання.

Були також представлені результати вивчення за такими напрямами:

  • зміни в педагогічному навантаженні в закладах освіти Луганщини;
  • зміна контингенту учнів / учениць у закладах;
  • доступ до освітнього процесу та перепони для його здійснення;
  • причини освітніх утрат та заходи щодо їх подолання;
  • засоби визначення прогалин у результатах навчання учнів / учениць в умовах війни;
  • технічне забезпечення учасників освітнього процесу;
  • зміни результатів навчання учнів / учениць початкової, базової та старшої школи тощо.

З повними результатами дослідження можна ознайомитись за посиланням...

За результатами представлених досліджень було визначено пріоритетні завдання для стейкголдерів щодо підтримки формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти, усунення недоліків, планування заходів з допомоги та підтримки учасників освітнього процесу в підвищенні якості освіти у 2024/2025 н. р.