27 березня 2025 року за ініціативи Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти та підтримки Луганської обласної державної адміністрації відбувся масштабний обласний онлайн-форум «Медіа PROсвіт: виклики та можливості».
Подія об’єднала понад 350 педагогів Луганщини, науковців, керівників освітніх установ та експертів з усієї України. У цей непростий час, коли виклики інформаційної війни та дистанційного навчання вимагають нових підходів, форум став потужним майданчиком для професійної взаємодії, обміну досвідом та пошуку ефективних рішень.
Головною метою заходу було обговорення впровадження медіаосвіти в практику Нової української школи, формування безпечного медіасередовища та популяризація ефективних практик розвитку медіаграмотності.
Із вітальним словом до учасників звернулася заступниця голови Луганської обласної державної адміністрації Катерина Безгінська, яка наголосила на важливості цього заходу та подякувала Луганському ОІППО за його організацію.
Загальна частина форуму була присвячена виступам визнаних експертів, які працюють на перетині освіти, психології та цифрової безпеки. Вони не лише говорили про сучасні медіаосвітні виклики, а й пропонували практичні рішення для їх подолання.
Любов Найдьонова – заступниця директора з наукової роботи Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, доктор психологічних наук, член-кореспондент Національної академії педагогічних наук України, професор Інституту психології Польської академії наук, президентка Української асоціації медіапсихологів та медіапедагогів – представила ґрунтовні психологічні дослідження медіатравми та її впливу на українське суспільство, зокрема дітей. Воєнна травматизація стала частиною нашої реальності, і змінюється не лише спосіб, у який ми сприймаємо інформацію, а й власне медіапростір. Саме тому, за словами пані Любові, медіаосвіта має адаптуватися до нових умов. Цей виступ містив не просто теоретичний аналіз, а й доказові поради, які стануть опорою для педагогів у щоденній роботі.
Академія української преси, яка є одним із провідних центрів розвитку медіаграмотності в Україні, стала активним партнером форуму. Максим Запорожченко – менеджер медіаосвітніх програм АУП, завідувач центру цифрової освіти та медіакультури Миколаївського ОІППО – репрезентував унікальні ресурси для педагогів, що можуть стати в пригоді вихователям, учителям, викладачам і медіатренерам та допоможуть зробити навчання безпечним, інтерактивним та ефективним.
Анастасія Шуплат, керівниця освітнього відділу Громадська організація «STOP SEXТИНГ», асистентка кафедри педагогіки та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка», розповіла про цифрові загрози, які сьогодні постали перед дітьми, та поділилась реальними механізмами їх подолання. Учасники форуму дізнались про найновіші виклики, з якими стикаються освітяни, і про ефективні інструменти для їх подолання.
Наступна частина форуму була інтерактивною та практичною. Педагоги Луганщини представили унікальні кейси та поділилися своїм ефективним досвідом у впровадженні медіаосвіти. Учасники працювали в чотирьох тематичних панелях, присвячених інтеграції медіаграмотності в освітній процес.
Нова українська школа ставить перед освітянами завдання формувати в учнів не лише знання, а й ключові навички ХХІ століття, зокрема медіаграмотність. Це не окремий предмет, а наскрізний компонент освіти, що інтегрується в освітній процес. Медіаграмотність допомагає учням критично оцінювати інформацію, розпізнавати маніпуляції та безпечно взаємодіяти із цифровим світом. Тож не випадково одна з панелей «Упровадження медіаосвіти в практику роботи Нової української школи» була присвячена саме практичним напрацюванням педагогів, які заслуговують на високу оцінку.
Учасники панелі переконались: незалежно від того, який предмет викладає вчитель: фізику, хімію, українську мову, географію чи технології – він може ефективно інтегрувати медіаосвітні елементи. Вправи, представлені, наприклад, учителем фізики, можна адаптувати й використовувати на уроках хімії чи географії. Такий підхід дозволяє не лише навчати, а й розвивати критичне мислення, аналіз інформації та інформаційну безпеку учнів.
У межах панелі «Оновлення змісту та технологій формування медіаграмотності здобувачів освіти» було розглянуто стратегії формування медіаграмотності здобувачів освіти, розвитку критичного мислення та перевірки інформації за допомогою онлайн-інструментів. Формат освітянського медіакафе сприяв жвавій взаємодії, дискусіям та обміну ідеями. До обговорення долучились 94 учасники, які активно ділилися власним досвідом та практичними підходами й, звісно, дякували спікерам за змістовні виступи!
Панель «Формування національної свідомості дітей та молоді в безпечному медіапросторі» стала майданчиком для обміну досвідом освітніх закладів Луганщини у формуванні національної ідентичності, гордості та гідності засобами медіаосвіти. Учасники, а їх було понад 100, обговорювали ефективність гурткової роботи з медіаграмотності, методики військово-патріотичного виховання, а також психологічні аспекти впливу ворожої пропаганди на свідомість дітей та підлітків. Окрему увагу приділили темі вразливості підліткової свідомості та використання її ворогом для залучення молоді до воєнних дій. Це питання викликало чималу зацікавленість учасників, адже педагоги стикаються з реальними викликами інформаційної війни та необхідністю гарантування психологічної безпеки учнів.
Особливістю панелі «Збереження ментального здоров’я в сучасному інформаційному просторі» стала повна залученість учасників (а їх було 90), адже зустріч відбулась у форматі практичного тренінгу. Його складником була сесія «7 кроків до здорового медіаспоживання під час війни», яку провела спікерка Запішна Наталія – магістерка психології, психотерапевтка в гештальт-підході, медіатренерка. Були представлені ефективні інструменти захисту від медіатравми, а учасники отримали практичні рекомендації щодо збалансованого використання медіа, яке дозволяє не лише зменшити негативний вплив інформаційного простору, але й використовувати його для власного блага та підтримки учнів.
Співробітники кафедри педагогіки та психології Луганського ОІППО також репрезентували цифрові інструменти, які сприяють заспокоєнню, зниженню тривожності та підтримці емоційного стану. Освітяни отримали практичні навички здорового медіаспоживання, навчилися розпізнавати токсичний контент і використовувати медіа для психологічної підтримки.
Проведення форуму стало вкрай важливим для освітян Луганщини, які працюють в умовах постійних викликів. Обговорення актуальних тем, обмін досвідом та практичні інструменти, представлені спікерами, допомогли не лише поглибити розуміння медіаграмотності, а й знайти нові шляхи інтеграції медіаосвіти в освітній процес.
Щиро дякуємо всім учасникам, доповідачам та партнерам!
Ваша активність, готовність ділитися досвідом і прагнення розвивати медіаграмотність роблять величезний внесок у майбутнє освіти!