18 листопада 2022 року відбувся обласний онлайн-форум до Дня гідності та свободи «Освіта Луганщини: простір стійкості та гідності». Попри складні воєнні умови захід об’єднав приблизно 300 освітян Луганської області.
Форум організували Департамент освіти і науки Луганської обласної державної адміністрації, Луганський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, управління Державної служби якості освіти у Луганській області, Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Луганській області.
Зі словами привітання до учасників звернулась модератор форуму – Ольга Касьянова, заступник директора з наукової роботи Луганського ОІППО, кандидат педагогічних наук, доцент. Вона розповіла про мету форуму, яка полягає в об’єднанні зусиль освітян на шляху до реформування та забезпечення якості освіти; упровадженні змін у систему роботи закладів освіти Луганщини; обговоренні питань організації освітнього процесу та професійного розвитку педпрацівників; ствердженні та захисті демократичних цінностей, ідеалів свободи та гідності; ушануванні пам’яті громадян-героїв, які стали на захист нашої держави; підтримці воїнів, які захищають національні інтереси, суверенітет та територіальну цілісність України. Ольга Касьянова передала освітянам щирі вітання від очільника Луганської області Сергія Гайдая, директора Департаменту освіти і науки Луганської облдержадміністрації Юрія Стецюка, директора Луганського ОІППО Ірини Цимбал.
Далі виступив Іван Юрійчук, заступник голови Державної служби якості освіти України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації, який наголосив на тому, що Луганська область є прикладом для України та всього цивілізованого світу як регіон, який довгі роки стримує російську навалу, залишається ціннісним орієнтиром і надихає рухатись до Перемоги.
Зі словами підтримки до освітян звернулась Тамара Сорочан, директор Центрального інституту післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, доктор педагогічних наук, професор. Зокрема, вона репрезентувала вебпортал «Український відкритий університет післядипломної освіти», де можна представити досвід педагогічних працівників та закладів освіти, й акцентувала увагу на тому, що успішний досвід роботи Луганщини в кризових умовах є важливим для всієї країни.
Докладно про досвід роботи закладів освіти в умовах війни та окупації розповіла Лариса Волченко, начальник управління освіти Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, кандидат психологічних наук. У виступі йшлося про різні аспекти роботи, від організації освітнього процесу до технічного забезпечення та особливостей ведення документації.
Тепло освітяни зустріли Сергія Череватого, речника Східного угруповання військ Збройних сил України, полковника, який підкреслив значення освітянського фронту для виховання майбутніх поколінь українців. Педагогічні працівники дякували Збройним силам України та висловлювали сподівання на деокупацію рідної області найближчим часом.
Запам’ятався, а в декого й викликав сльози виступ Світлани Боровкової, директора Лисичанського ліцею № 28 «Гарант» Сєвєродонецького району Луганської області. Світлана Валентинівна зосередила увагу на цінностях як інвестиціях у майбутнє та закликала вибудовувати образ поствоєнної школи вже зараз.
Відеовиступ Вікторії Щеглакової, заступника директора з навчально-виховної роботи Лисичанського ліцею № 17 Сєвєродонецького району Луганської області, заслуженого вчителя України, був присвячений проблемам, з якими зіткнулись освітяни у зв’язку з вторгненням росії в Україну (це і зруйновані школи, і відсутність потрібної документації, і кадровий голод) та шляхам їх розв’язання.
Робота форуму продовжилась на п’яти тематичних локаціях.
Про засоби формування системи якості освіти в умовах воєнного стану говорили на своїй локації працівники управління Державної служби якості освіти у Луганській області з керівниками та педагогічними працівниками закладів загальної середньої освіти, фахівцями органів управління освітою, освітніми експертами. Вимоги інституційного аудиту до дистанційного заняття; створення безбар’єрного простору; самооцінювання освітніх та управлінських процесів закладу освіти; підготовка експертного пулу до проведення інституційних аудитів у закладах освіти як інструменту підвищення якості освіти – основні теми локації.
Питання безпеки фізичного простору, психологічної безпеки, безпеки інформаційного простору, мінної безпеки розглянули й обговорили учасники локації «Безпечне освітнє середовище: виклики воєнного часу». Окремий аспект спілкування стосувався ресурсів освіти та ролі партнерства освітнього закладу й родини у створенні безпечної дитячої спільноти. Як зазначили учасники зустрічі, саме комплексний підхід до питань безпеки освітнього середовища з боку керівника, педагогічного колективу, батьків дозволяє створити освітній простір, який мотивує, активізує, зберігає та розвиває.
На локації «Організація дистанційного навчання в умовах воєнного стану» були обговорені питання щодо організації інформаційно-освітнього середовища закладу освіти, надані рекомендації щодо вибору онлайн-інструментів для проведення інтелектуальних учнівських змагань, для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, для організації навчальної та виховної роботи в цифровому форматі. До роботи були залучені керівники та педагоги закладів загальної середньої та позашкільної освіти, фахівці центрів професійного розвитку педагогічних працівників, відповідальні за методичну роботу в органах управління освітою.
Під час роботи локації «Ефективні інструменти гуманітарної освіти та національно-патріотичного виховання» учасники прослухали виступи колег і взяли участь в обговоренні нагальних питань щодо організації та створення безпечного медіапростору ЗЗСО в умовах воєнних дій та інформаційної війни; нових форм та форматів навчання, основною метою якого є якісне навчання предмета й стабілізація емоційного фону всіх учасників освітнього процесу, на дієвому прикладі Кремінського ліцею № 5; особливостей організації роботи в школах Нідерландів; організації взаємодії учасників освітнього процесу з використанням віртуальної інтерактивної дошки; особливостей використання сервісу LearningApps в умовах дистанційного навчання історії.
Локація «Значення професійної освіти під час війни та її роль у повоєнній відбудові: стан і перспективи» зібрала керівників та педпрацівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Учасники розглянули питання щодо сталого розвитку професійної освіти; функціонування ЗП(ПТ)О в умовах евакуації; ролі Всеукраїнської асоціації працівників професійно-технічної освіти в підтримці професійної освіти під час воєнного стану; ролі регіональної методичної служби в забезпеченні сталості провадження освітнього процесу в ЗП(ПТ)О регіону; програми ООН із відновлення та розбудови миру в підтримці професійної освіти України; організації освітнього процесу в єдиному інформаційно-комунікаційному просторі.
Отже, форум «Освіта Луганщини: простір стійкості та гідності» став для освітян і викликом, і символом надії та об’єднання водночас. В умовах тотальних повітряних тривог, ракетних обстрілів та за відсутності світла й інтернету педагогічні та науково-педагогічні працівники торують шлях до вершин професіоналізму та самовдосконалення. Ми пишаємося вами, наші сильні та сміливі колеги, і маємо за честь підтримувати та надихати на подальші звершення. Мріємо, що наступний форум відбудеться в Луганській області – звільненій та відродженій.